Eindelijk is er een geschiedenis verschenen van het Nederlandse onderwijs. Ik raad iedereen aan dit boek te kopen, ik begin er komend weekend aan:

Een interview in Trouw met de auteur, historicus Piet de Rooy, lees je

Computerwetenschappen of filosofie?

Eerder dit schooljaar schreef ik over technologieonderwijs, en hoe grote techbedrijven alle kinderen aan het programmeren proberen te krijgen. Afgelopen week viel m’n oog op waarin techmiljardair Mark Cuban voorspelt dat een diploma in de filosofie over tien jaar meer waard is dan een diploma computerwetenschap.

Nu verdienen computerwetenschappers nog veel meer dan filosofen, zegt Cuban, maar over tien jaar zal dat anders zijn. Technologie zal namelijk zo slim worden dat ze zichzelf kan programmeren. Dan heb je dus niet zoveel programmeurs meer nodig. Wat belangrijker wordt, is nadenken over waar we die technologie voor willen inzetten - en daar kan een studie filosofie bij helpen.

De uitspraken waar CNBC het artikel op baseert, deed Cuban in 2016 en 2017, maar ik vind het een interessante gedachte. Vorige zomer schreef ik in namelijk het volgende:

‘Na zes jaar voor de klas als leraar Nederlands in het voortgezet onderwijs is dat mijn belangrijkste kritiek op ons onderwijs: het is onderwijs zonder risico, waarin we leerlingen voortdurend vertellen wat goed en wat fout is, maar ze nooit ethische vragen laten stellen op basis waarvan ze hun eigen moraal kunnen vormen. Daarom levert ons onderwijs geen kritische burgers, maar meewaaikinderen af.’

Zulke ‘meewaaikinderen’ zullen technologie inzetten zonder na te denken over hoe ze de wereld daarmee veranderen, en of dat wel zo wenselijk is. Ze bouwen apps om mensen verslaafd te maken en overal te kunnen volgen. Ook, of misschien wel: juist, in tijden van technologisering is het daarom nodig om na te denken over ethiek. Daarom schreef ik een paar maanden terug over wat we kinderen ook zouden moeten leren over technologie.

Wat ik verder las en luisterde

Niet zoveel eigenlijk. Toch een lijstje:

  • Ik ben begonnen te luisteren naar Opgejaagd, over een Zweeds-Nederlandse moeder die twijfelt of het Nederlandse opvang- en schoolsysteem wel zo goed is voor haar kinderen. Collega-correspondent ‘Kinderomgang’ Marilse Eerkens schreef er eerder al voor.
  • in Trouw van een leerling die het gehad heeft met leerlingvolgsysteem Magister. Interessant, want ik ben bezig met een stuk over zulke systemen.
  • Uit blijkt dat het gebruik van social media geen effect heeft op de leerprestaties van kinderen. Wie instagramt tijdens het maken van huiswerk, haalt wel iets lagere cijfers. Ook stond in de Volkskrant over de negatieve effecten van smartphones op jongeren.

Oh, en en kan iemand op basis van deze foto raden waar m’n komende stuk over gaat?

Met groet!

Johannes