Beste,

Omdat ik vergeten ben op LinkedIn aan te geven dat ik geen les meer geef, kreeg ik afgelopen weken drie berichten van detacheringsbureaus voor leraren (pardon: de bureaus spreken liever over ‘onderwijsprofessionals’). Zijn er meer leraren die benaderd worden via LinkedIn, vroeg ik me af, en zijn er schoolleiders die leraren aannemen via een detacheringsbureau?

Ook betrapte ik me er deze week op stiekem naar vacatures voor leraren Nederlands in Amsterdam te kijken.

Wat ik schreef

Zou ik mijn collega-correspondent Vooruitgang Rutger Bregman zijn, dan zou ik zeggen dat ik afgelopen weken echt een contentkanon was (al legde ik het dik af tegen collega-correspondent Klimaat Jelmer Mommers, die ik al wekenlang niet heb zien ophouden met typen).

Ik schreef drie stukken:

  1. over twee maker spaces: plekken waar kinderen met behulp van techniek en technologie dingen maken. Die werd wat langer dan gepland, omdat ik ontzettend enthousiast terugkwam na m’n bezoeken aan de FABklas van De Populier in Den Haag en WALHALLAb in Zutphen.
  2. over Kamerlid Rudmer Heerema, woordvoerder primair en voortgezet onderwijs namens de VVD. Maar Heerema heeft ook sport in zijn portefeuille en is voornamelijk te vinden op de tribunes van sportevenementen. Ik concludeer: voor de VVD is pingpong belangrijker dan onderwijs.
  3. over het publieke register waar leraren in de toekomst hun bijscholing in moeten bijhouden. Eerder schreef ik al over de bizarre totstandkoming van dat register en de rol van het ministerie en de Onderwijscoöperatie daarin. Nu de wet door de Eerste en Tweede Kamer is, geven steeds meer mensen toe: die wet is met een vals argument door de Tweede Kamer gekomen.

Trouwens: mocht je m’n verhalen graag lezen en nog geen lid zijn van De Correspondent, overweeg dan eens lid te worden. Voor 7 euro per maand (dat is één cappuccino in Parijs, leerde ik afgelopen weekend) of 70 euro per jaar zorg je ervoor dat ik m’n stukken kan blijven schrijven en steun je onafhankelijke journalistiek.

Lid worden

En wat ik las

  • De eindexamens zijn begonnen! Het vmbo begon deze week met de praktijkexamens: leerlingen krijgen enkele dagen de tijd voor hun eindexamen techniek, dienstverlening, zorg of bouw. In Trouw las ik over hoe ouders en kinderen omgaan met een vmbo-advies terwijl hun broertjes, zusjes en klasgenootjes naar het vwo gaan.
  • Er verscheen een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over de prestaties van migrantenkinderen in 35 OESO-landen. Om eerlijk te zijn: ik moet het rapport nog lezen. Wel las ik erover, waarin onder andere staat dat het rapport constateert dat kinderen met een Turkse achternaam minder snel een havo- of vwo-advies krijgen. Ik heb het rapport opgeslagen voor als ik over deze thematiek wil schrijven.
  • De VO-raad, die de schoolbesturen vertegenwoordigt, hield vorige week een congres en dat het eindexamen niet meer van deze tijd is. Het zou allemaal veel meer op maat gesneden kunnen worden en beter moeten aansluiten op vervolgopleidingen. Christiaan Weijts (NRC) dat is al eens geprobeerd.
  • Historicus Piet de Rooy, auteur van het onlangs verschenen De geschiedenis van het onderwijs in Nederland, door NRC Handelsblad. De Rooy: ‘De tijd dat de overheid een curriculum kon vaststellen is voorbij. De veranderingen worden al werkende door onderwijsgevenden zelf tot stand gebracht. Grootschalige vernieuwingen hebben niet gebracht wat ervan werd verwacht.’ Eerder deelde ik al in Trouw.
  • Universitair docent onderwijstechnologie Ben Williamson (University of Sterling) schreef Williamson constateert dat in het onderwijs steeds meer toetsen en technologieën worden ingezet om de persoonlijkheid van leerlingen te meten. Hij mist de publieke verontwaardiging die er onlangs wél kwam toen bekend werd dat Cambridge Analytica toegang kreeg tot persoonlijke Facebook-data om op basis daarvan de persoonlijkheid van gebruikers in kaart te brengen.

Met groet!
Johannes

P.S. Vorige week en beloofde ik de winnaar een prijs. De juiste antwoorden waren: CAC. De winnaar is geworden… Alois Ruitenbeek. Zij wint een prijs.

Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Eens in de twee weken publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen! Schrijf je hier in