Luistertip: de nieuwste podcast van 3voor12, over wie geld verdient aan reclamemuziek

Hoewel het gros van reclamemuziek voor merken als Nike, Sony en Coca-Cola wordt gemaakt door freelancende muzikanten, staat de ceo van het Amsterdamse bedrijf MassiveMusic vaak geregistreerd als de ‘componist’. Hierdoor krijgen de makers minder geld.

Vorige week publiceerde De Correspondent een verhaal dat ik hierover schreef. Nu gaat ook 3voor12 erop in, in de nieuwe podcast De Machine.

De Machine is een tweewekelijkse podcast, waarin muziekjournalist Atze de Vrieze en 3voor12-eindredacteur Niels Aalberts (voorheen de manager van Kyteman), de actualiteit in de muziekindustrie bespreken.

De nieuwe editie opent met de beursgang van Spotify, maar gaat vanaf 25:50 bijna twintig minuten over MassiveMusic. Aalberts legt nog eens uit hoe Massive werkt, verschillende standpunten komen voorbij, en ook de vraag of makers zich moeten verenigen passeert de revue.

Luister de podcast hier (vanaf 25:50 gaat het over MassiveMusic) Lees hier mijn verhaal over MassiveMusic
Correspondent Muziekindustrie