Hulp van datawetenschappers en experts gezocht om te onderzoeken waarom leraren te weinig verdienen
Schoolbesturen houden zich al jaren niet aan afspraken over het salaris van de basisschoolleraar. Door recent gepubliceerde datasets kunnen we misschien iets zeggen over de oorzaken daarvan. En daar kunnen jullie ons bij helpen.
Al jaren is bekend dat schoolbesturen in het basisonderwijs hun afspraken niet nakomen.
In 2008 spraken ze namelijk met het ministerie van Onderwijs af dat in 2014 40 procent van de leraren in een hogere salarisschaal zou moeten zitten. Maar dat percentage is nu, jaren na de deadline, nog steeds niet gehaald: in 2017 zat nog steeds maar 26,7 procent van de basisschoolleraren in die hogere salarisschaal. En dat percentage groeit al drie jaar nauwelijks.
Volgens de vertegenwoordiger van schoolbesturen, de PO-Raad, ligt dat niet aan de schoolbesturen. De raad schrijft op de eigen site: ‘Toen de PO-Raad de afspraken over de functiemix in 2008 maakte, was de gedachte dat besturen zelf wel geld konden bijleggen. (...) Maar na een financiële crisis, stille bezuinigingen en een jarenlange nullijn, ziet de werkelijkheid er heel anders uit. Het eigen geld ís er niet.’
Toch is het raar: er zijn ook besturen die zich wel aan de afspraak hebben kunnen houden. Hadden die dan geen last van de crisis, bezuinigingen en de nullijn? Na het meireces wordt er plenair over gedebatteerd in de Tweede Kamer.
Wat we willen doen
En wij, correspondent Economie Jesse Frederik en correspondent Onderwijs Johannes Visser, zouden dat debat graag van meer inhoud voorzien. Daarom willen we met datawetenschappers, programmeurs, statistici en ambtenaren kijken naar alle data die antwoord kunnen geven op de vraag: waarom hebben schoolbesturen zich niet aan de afspraken gehouden?
En dat gaan we doen in een hackathon.
Er zijn namelijk heel interessante nieuwe datasets gepubliceerd die een antwoord op die vraag zouden kunnen geven. Begin deze maand lanceerde het ministerie van Onderwijs deze website met daarop onder andere gegevens van de salarissen van docenten en het aantal leerlingen per bestuur. Ook bestaan er databestanden van de jaarrekeningen van besturen. En dan is er nog deze dataset over het aantal leraren, managers en ondersteunend personeel per bestuur.
Wat we willen? Op zaterdag 28 aprilvanaf 10.00 uur een dag bij elkaar zitten op onze redactie, Weesperzijde 94 te Amsterdam.
Help mee!
Wij zorgen voor expertise op gebied van onderwijs en economie en voor koffie, lunch, pizza’s en een borrel. Ben je datawetenschapper, heb je veel verstand van R of Python, ben je statisticus of betrokken bij de financiering van het basisonderwijs en wil je ons helpen?
Stuur een mail naar johannes@decorrespondent met daarin kort je achtergrond en wat je op de hackaton wilt bijdragen en hoopt te bereiken.