Beste,

Ik checkte nog even of het geen bericht was dat op 1 april verschenen was, dat nu opeens weer op Twitter opdook.

Maar nee, het was het bestuur van 35 scholen in Utrecht denkt erover het lerarentekort op te lossen door computers in te zetten.

Er is een projectmanager aangesteld die in het Algemeen Dagblad zegt dat ze ‘de mogelijkheden nog aan het aftasten is’, maar ook wel wat ziet in digitalisering als oplossing voor het lerarentekort. ‘Leerlingen volgens straks misschien lessen via de computer of een app. Het voordeel daarvan is dat je minder docenten per leerling nodig hebt.’

En: ‘Leerlingen zouden op de laptop bijvoorbeeld lessen kunnen volgen die op hetzelfde moment door een natuurkundedocent op een andere school worden gegeven. Of ze volgen een interactieve les die al eerder is opgenomen.’

Het is een heel zorgelijke ontwikkeling, en niet alleen omdat kinderen veel minder leren wanneer geen leraar meer verantwoordelijk voor hen is.

De redenering dat je minder docenten per leerling nodig hebt als je onderwijs kan geven via een computer of app, gaat namelijk ook op zonder lerarentekort. Technologie kan de leraar ook vervangen om te bezuinigen, niet alleen aantrekkelijk voor besturen die niet aan leraren kunnen komen maar ook voor besturen die in geldnood zitten. Of besturen die hun geld aan iets anders uit willen geven.

En dat een projectmanager die door een schoolbestuur is aangesteld met zo’n idee komt, baart me misschien nog wel het meeste zorgen.

Ik zoek accountants die het onderwijs een dagje willen helpen

Vorige week schreef ik Ik zocht datawetenschappers die op zaterdag 28 april willen meedoen aan een hackathon die ik organiseer.

Op die dag gaan we onderzoeken wat er gebeurd is met het geld dat naar het salaris van de basisschoolleraar had moeten gaan. 40 procent van de basisschoolleraren had volgens de afspraken in 2014 in salarisschaal LB moeten zitten, maar onlangs bleek dat in 2017 nog steeds maar 26,7 procent van hen in die hogere salarisschaal zit.

Ik kreeg heel veel aanmeldingen van enthousiaste datawetenschappers en programmeurs die graag een dagje mee willen helpen. Ik vind het echt ontzettend gaaf om te merken dat mensen in hun vrije tijd het onderwijs willen helpen.

PO in Actie, de groep die de lerarenstakingen in het basisonderwijs initieert, vroeg in z’n besloten Facebook-groep aan leraren waarom op hun school docenten niet in die LB-schaal zijn geplaatst. Dat leverde in twaalf uur tijd vierhonderd reacties op… die ik van ‘t weekend maar eens rustig door ga lezen.

Ook zoek ik nog hulp! We kunnen tijdens de hackathon een paar mensen met verstand van jaarrekeningen gebruiken. Hebben jullie accountants of andere onderwijsjaarrekeningenexperts in jullie omgeving die het onderwijs een dagje willen helpen?

Wat ik schreef en las

waar ik met heel veel plezier aan gewerkt heb. Ik hoor namelijk vaak dat ons onderwijs nog stamt uit het industriële tijdperk en dat scholen daarom op fabrieken lijken. Ik besloot de geschiedenis eens in te duiken met de vraag: wat klopt er van dat verhaal? En raad eens: het blijkt allemaal een stuk genuanceerder te liggen.

Ik vond het vooral leuk om in oude boekjes te duiken en te lezen hoe men in de achttiende eeuw over onderwijs dacht. Veel is herkenbaar. Zo beklaagt een schoolmeester uit Oude Pekela zich in een essay uit 1795 bijvoorbeeld over het imago van de leraar: ‘Hoe zeer is het te bejammeren, dat het gewigtig, en in de daad achtenswaardig Schoolmeestersambt, eenigszins verachtelijk geworden is, door de persoonen die het bedienen!’

Ook schreef ik naar aanleiding van een rapport dat de Onderwijsinspectie vorige week presenteerde. De inspectie concludeert daarin dat de prestaties van het Nederlandse onderwijs de afgelopen twintig jaar gedaald zijn. Wie neemt daar verantwoordelijkheid voor? Helemaal niemand.

Verder wil ik aanraden van een man die zeventien jaar lang leraar was, terwijl niemand doorhad dat hij zelf niet kon lezen en schrijven.


Met groet!

Johannes

Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Eens in de twee weken publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen!
Schrijf je hier in