Het beste uit andere media

Gwyneth Paltrow verdient geld aan verontwaardiging Kijk, ik heb de afgelopen jaren natuurlijk onder een voetbal geleefd, maar het was mij dus helemaal ontgaan dat Gwyneth Paltrow nauwelijks meer acteert en vooral een lifestyle-imperium genaamd ‘Goop’ bestiert. (Haar initialen plus twee o’s, want iemand vertelde haar ooit dat alle grote internetmerken twee o’s in hun namen hebben.) Goop is een site met stukjes over mode, recepten, cosmetica, gezondheid, alternatieve therapieën en jade eieren die je in je vagina moet stoppen om, ja, om wat eigenlijk? Met name in de categorie gezondheid en therapie verspreidt en verkoopt Goop een boel gevaarlijke onzin. Maar de ophef die zulke bullshitartikelen genereert, genereert ook traffic, en traffic levert uiteindelijk geld op. (Michiel de Hoog, correspondent Sport) The New York Times Magazine: ‘How Goop’s Haters Made Gwyneth Paltrow’s Company Worth $250 Million’ (Leestijd: 40 minuten) Minidocu’s van een kwartier over K-pop, wiet en het uitroepteken De gemiddelde documentaire duurt al gauw anderhalf tot twee uur. Best een lange zit, als je gewoon iets meer wil weten over een specifiek onderwerp. De serie ‘Explained’ van Vox biedt uitkomst: in maximaal twintig minuten ben je op de hoogte over fascinerende thema’s als cricket, de raciale loonkloof in de VS of diëten. De productie is vlot en van hoge kwaliteit - Ezra Klein werkt mee als uitvoerend producent - waardoor je Explained letterlijk kunt bingewatchen. (Riffy Bol, algemeen redacteur) Vox: ‘Explained’ (Kijktijd: 13 afleveringen van 15 minuten) Apple is 1.000.000.000.000 dollar waard. Hoeveel is dat eigenlijk? Het reusachtige bedrijf Apple heeft een beurswaarde bereikt van 1.000.000.000.000 dollar. Een biljoen. En een record. Maar hoeveel is dat nou eigenlijk? Dat laat deze interactieve infographic van The New York Times zien. Apple is bijvoorbeeld bijna even groot als de vier grootste banken van Amerika bij elkaar opgeteld. En groter dan de wereldwijde auto-industrie. De andere Big Three (Amazon, Google, Microsoft) zitten Apple op de hielen. (Milou Klein Lankhorst, uitgever) The New York Times: ‘Apple’s Value Hit $1 Trillion. Add Disney to Bank of America and ... You’re Halfway There’ (Lees- en kijktijd: 5 minuten) Intiemer dan deze podcast wordt het niet In het begin is het misschien een beetje wennen: luisteren naar de relatieproblemen van wildvreemden. Maar als je dat ongemak eenmaal voorbij bent, is de podcast van de legendarische relatietherapeut Esther Perel zeker de moeite waard. De verhalen van de koppels veroveren je hart en zitten boordevol levenslessen. Zoals: hoe luister je écht naar een ander? Ik kan niet wachten tot haar optreden bij Zomergasten! (Lena Bril, socialemediaredacteur) Esther Perel: ‘Where Should We Begin?’ (Luistertijd: 18 afleveringen van 40 minuten) Rusland kampt met een hiv-/aidsepidemie. Maar de wil om daar iets aan te doen ontbreekt Niet veel mensen kennen Coda Story. Zonde, want deze journalistieke website heeft zich het afgelopen jaar vastgebeten in drie belangrijke dossiers, waaronder misinformatie en de migratiecrisis in Europa. De artikelen worden vaak geschreven door journalisten uit landen zonder persvrijheid, zoals Rusland. Hierdoor vind je in Coda Story andere perspectieven dan in reguliere media. Mijn tip deze week is een prachtig vormgegeven verhaal over de hiv- en aidsepidemie die in Rusland hard toeslaat, maar onder het tapijt wordt geveegd door het politieke establishment. (Maaike Goslinga, redactiechef) Coda Story: ‘Deadly Spiral: in Russia HIV/AIDS Denialists & Conspiracists Find a Soft Target’ (Leestijd: 20 minuten)

Het beste van De Correspondent

Links heeft een achterhaald beeld van economen. Ze doen beter (en belangrijker) onderzoek dan ooit De econoom gelooft heilig in de-mens-als-rekenmachientje en een gladjes werkende vrije markt. Dat is althans de kritiek van ‘links’. Maar recent economisch onderzoek draait om veel méér dan alleen geld. Lees de analyse van Jesse Frederik hier terug 2018: het jaar waarin de vrouw als decoratief ding echt niet langer ‘kon’ Van pitspoes tot Miss World: de tijd van de vrouw als decoratie komt langzaam maar zeker ten einde. En ook al vinden sommige van de vrouwen om wie het gaat dat zelf een jammerlijke teloorgang van hun keuzevrijheid, ik denk dat het een teken van maatschappelijke vooruitgang is. Lees het essay van Bregje Hofstede hier terug Hoe kleding een wegwerpproduct werd Welkom in het fast-fashiontijdperk, waarin collecties dagelijks wisselen en je evenveel betaalt voor een T-shirt als voor een kilo kipfilet of een Big Mac. Lees de analyse van Emy Demkes hier terug Ze noemden hem een mislukkeling. Ze hadden wel anders gekraaid als het wél was gelukt Europa te bereiken Afrikaanse migranten die in Europa een beter leven zoeken zijn dagelijks in het nieuws. Niet als mens, maar als ‘stroom’ of ‘crisis’. In de serie Het gezicht van Migratie laat ik in het grootste Afrikaanse vertrekland, Nigeria, de mensen achter de nieuwsberichten aan het woord. Aflevering 2: John, de gefaalde migrant. Lees het interview van Maite Vermeulen hier terug Dé Nederlandse internetpionier zag veel online debatten mislukken. Toch blijft ze streven naar meer dialoog In mijn zoektocht naar het ideale online debat kan ik niet om Marleen Stikker heen. Als mede-oprichter van De Digitale Stad bracht ze het internet in tal van Nederlandse huishoudens. Al 25 jaar probeert ze mensen online met elkaar aan het denken en praten te krijgen. Hoe ziet zij de toekomst voor zich? Lees het interview van Karel Smouter hier terug