Mijn Correspondent College: Zo zetten we cijfers op hun plek
Van je eerste rapport tot je pensioenleeftijd, en van het weerbericht tot de verkiezingsuitslagen: overal bepalen cijfers hoe ons leven eruitziet. Maar zijn die wel zo duidelijk, betrouwbaar en objectief? In mijn Correspondent College laat ik zien waarom we niet blind moeten varen op cijfers – en hoe we cijfers op hun plek kunnen zetten.
Afgelopen oktober verscheen Het bestverkochte boek ooit (met deze titel). Mijn boodschap in een notendop: ‘Het is tijd om cijfers op hun plek te zetten. Niet op een voetstuk, niet bij het vuilnis. Maar waar ze horen: naast woorden.’
Sindsdien deed ik interviews, gaf ik lezingen en mailde ik met mensen die contact met me opnamen na het lezen van mijn boek. Telkens was de vraag: Hoe dan? Hoe moeten we dan wel met cijfers omgaan? Hoe doe je dat, ‘cijfers op hun plek zetten’?
Als ik bijvoorbeeld op bezoek was bij een bedrijf en afgaf op het ratingsysteem, vroegen ze: ‘Maar hoe moeten we dan wél meten of we goed bezig zijn?’
Sprak ik over het onderwijs, dan was er altijd wel een leraar die zei: ‘Maar leerlingen doen alleen iets als ze er een cijfer voor krijgen.’
En als ik pleitte voor een kritischer omgang met cijfers, was er altijd wel iemand in het publiek die zei: ‘Maar we hebben toch helemaal geen tijd om dat allemaal uit te zoeken!’
Ik krijg reacties van mensen die zeggen: ‘Ik vertrouw geen enkel cijfer meer.’ Dat is in ieder geval niet de oplossing
Allemaal terechte maren. Maren waar ik nog altijd mee worstel. Want hoe we met cijfers moeten omgaan is nogal een vraagstuk. Het gaat niet alleen over statistiek, maar ook over machtsstructuren en psychologie. En het is ook nog eens in elke context anders – het onderwijs is niet hetzelfde als het bedrijfsleven.
Soms krijg ik reacties van mensen die zeggen: ‘Ik vertrouw geen enkel cijfer meer.’ Dat is in ieder geval niet de oplossing, daar ben ik zeker van. Zoals collega Joris Luyendijk zegt: ‘Iemand die besluit niks meer te geloven, is net zo naïef als iemand die alles gelooft.’
In mijn Correspondent College – in samenwerking met het Haagsch College – vertelde ik onlangs meer over mijn zoektocht. In TivoliVredenburg had ik het over mijn boek, gaf ik nieuwe voorbeelden van cijfermisbruik en deelde ik lessen die ik heb opgedaan sinds de publicatie van mijn boek.
Want mijn zoektocht naar de rol van cijfers is nog lang niet klaar. Zoek je mee?
Bekijk hier het hele Correspondent College: