Wat doet een correspondent (en wie helpt haar daar allemaal bij)?
Een correspondent deelt zijn leercurve over de belangrijkste ontwikkelingen van onze tijd. Wat komt daar allemaal bij kijken? En wie helpen hen de grootste inzichten zo helder mogelijk over het voetlicht te krijgen?
Wat doet een correspondent eigenlijk?
Voor jullie, onze leden, is dat wellicht een gemakkelijk te beantwoorden vraag. Maar nu we voor onze Engelstalige uitbreiding nieuwe correspondenten zoeken, heb ik de belangrijkste ingrediënten eens op een rij gezet.
Een correspondentschap begint altijd bij een helder, zelfgekozen thema. Of zoals dat in het Engels heet: een beat. Zelfgekozen, omdat we bij De Correspondent niet vanzelfsprekend de klassieke nieuwsthema’s volgen, maar uitgaan van de eigen fascinaties en blik op de wereld van een correspondent.
Die thema’s zijn dus persoonlijk, maar niet particulier. Ze moeten gaan over belangrijke maatschappelijke structuren of ontwikkelingen. Daarbij is de invloed op ons leven en de wereld belangrijker dan of iets actueel (lees: in het nieuws) is. Correspondenten verslaan niet wat alleen vandaag gebeurt, maar wat elke dag gebeurt.
Dat verslag is niet neutraal – en daar zijn we ons bij De Correspondent bewust van. In ons manifest staat dan ook dat we niet geloven in het misleidende idee van ‘objectiviteit’. We verwachten van een correspondent dat zij open is over de aannames en opvattingen die ze koestert, in plaats van te doen alsof ze die niet heeft.
We verwachten van een correspondent dat ze open is over haar eigen aannames en opvattingen, in plaats van te doen alsof ze die niet heeft
Een belangrijke manier waarop een correspondent dat doet is door een openbaar notitieboekje bij te houden, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of podcast. Daarin deelt zij niet alleen haar conclusies, maar ook haar vragen, bronnen en tussentijdse bevindingen. Het ‘delen van je leercurve’ noemen we dat.
Het voordeel van zo’n publieke leercurve is niet alleen dat een correspondent inzicht geeft in haar journalistieke proces, maar ook dat het de mogelijkheid geeft aan jullie, onze leden, om relevante kennis en ervaringen aan het onderzoek toe te voegen. Correspondenten zien hun werk niet als enkel het publiceren van verhalen, maar als een voortdurende dialoog met de mensen, voorheen bekend als ‘het publiek’.
Dit doen onze gesprekredacteur, redactioneel vormgever en engagement redactie
En omdat wij die dialoog zo belangrijk vinden, hebben we ook een speciale redacteur die deze in goede banen leidt: de gespreksredacteur. Haar belangrijkste taak is om deskundige leden te vragen hun expertise te delen met onze correspondenten en andere leden, bijvoorbeeld door hen uit te nodigen om bij te dragen onder stukken, of door Q&A’s te organiseren op ons platform of op onze redactie.
De inzichten die hieruit voortkomen, delen correspondenten vervolgens weer in grotere journalistieke producties. Dat doen ze in veel verschillende vormen. Vaak in geschreven artikelen, maar ook in voorgelezen stukken, podcasts, video’s, beeldreportages, infographics – en nog veel meer (zoals in dit eerste Correspondent College van Sanne Blauw).
Dat doen ze natuurlijk niet alleen. Een groot team van beeld- en audioredacteuren en vormgevers helpt correspondenten hun journalistieke ontdekkingen op te nemen en te visualiseren. Bijna al het beeld dat je op onze site ziet – de illustraties, de animaties, de fotografie en de infographics – is speciaal voor De Correspondent gemaakt. En ook onze boeken geven we helemaal zelf vorm.
Die prachtige journalistieke producties maken we in de eerste plaats natuurlijk voor onze leden – zij geven ons bestaansrecht.
Maar we willen dat onze journalistiek nog meer impact heeft. Daarom hebben we bij De Correspondent ook een Engagement Team, dat als missie heeft het bereik en de invloed van onze journalistiek zo groot mogelijk te maken.
Dat doen ze onder andere door de belangrijkste inzichten uit onze stukken, podcasts en video’s zo toegankelijk mogelijk te maken, bijvoorbeeld via heldere samenvattingen in onze dagelijkse nieuwsbrief, prikkelende Twitterdraadjes en deelbare Facebookposts.
Ook ontwerpt ons Engagement Team journalistieke campagnes – rondom onze boeken, bij speciale projecten en als we een grote onthulling brengen. Met die campagnes hopen we op verschillende manieren maatschappelijke invloed uit te oefenen, bijvoorbeeld door eraan bij te dragen dat Kamervragen worden gesteld, of door met leden actie te ondernemen – gezamenlijk overstappen van bank bijvoorbeeld, of een petitie tegen de schuldenindustrie aanbieden aan de Tweede Kamer.
Spread the word: we zoeken nieuwe collega’s!
In totaal zorgen meer dan 55 (!) collega’s bij De Correspondent dat wij iedere dag een zo goed mogelijk medicijn tegen de waan van de dag voor onze leden kunnen maken.
En daar komen de aankomende maanden meer dan tien nieuwe, Engelstalige collega’s bij. Ken (of ben) jij een geschikte kandidaat voor een van de functies die we momenteel zoeken, schroom dan niet hem of haar te wijzen op onze vacatures. Je vindt ze allemaal op deze overzichtspagina.
En heb je nog suggesties voor wie we als correspondent zouden moeten aannemen, tip ons dan via dit formulier!