Ben jij onze nieuwe projectmanager voor datajournalistieke onderzoeksverhalen?
Met onze nieuwe dataredactie willen we verhalen vertellen die je alleen met behulp van technologie kunt maken. Ben jij die projectmanager die ons op korte termijn daarbij komt helpen?
Hoi toekomstige collega,
Mijn naam is Dimitri Tokmetzis en ik ben vanaf de oprichting in 2013 werkzaam bij De Correspondent. Ik ben in de eerste plaats onderzoeksjournalist, maar ik ben ook een onvervalste geek. Ik denk dat er in de journalistiek nog heel veel ruimte is voor nieuwe, digitale onderzoeksmethoden en verhaalvormen.
Als De Correspondent geen belletje doet rinkelen: onze correspondenten maken in samenwerking met onze leden journalistieke artikelen, podcasts, boeken, video’s en infographics over de belangrijkste thema’s van onze tijd. Klimaatverandering, mobiliteit en gezondheid bijvoorbeeld. Maar ook: vooruitgang, ouder worden en al het niet-menselijke leven op aarde.
Onze journalistiek wordt betaald door inmiddels meer dan 62.000 leden, die ervoor zorgen dat we volledig onafhankelijk én advertentievrij kunnen zijn. Nu staan we aan de vooravond van onze grootste uitbreiding sinds onze oprichting in 2013: de lancering van The Correspondent, onze Engelstalige versie.
De Correspondent is een uitgelezen platform om volop te experimenteren met technologie in de journalistiek. Daarom ben ik dit jaar gestart met een kleine dataredactie. We zijn nu met zijn vieren: twee datajournalisten, een ontwerper en een front-end developer. Daar komen nog bij: een datajournalist en een projectmanager. En misschien ben jij wel de projectmanager die we zoeken.
De dataredactie werkt nauw samen met onze collega’s van de creatieve redactie (beeld, audio en video) en schrijvers. We maken ook onze eigen grote, meestal internationaal georiënteerde producties. Enkele projecten waar we nu aan werken:
- Een internationaal onderzoek naar de Europese prostitutiemarkt. We gebruiken online advertenties om internationale migratiepatronen van verschillende groepen prostituees in kaart te brengen. Dit is technisch (en ethisch!) een uitdagend project en vereist veel afstemming met buitenlandse mediapartners.
- Financiering van extremisten. We gebruiken geavanceerde methoden om bitcoin-donaties aan extremisten in kaart te brengen en grote donoren te de-anonimiseren. Daarnaast ontwikkelen we een interactieve vorm waarmee we een deel van dit verhaal op een een vernieuwende, en vooral aantrekkelijke manier kunnen vertellen.
- We maken een serie visuele explainers, waarin we de belangrijkste inzichten uit onze onderzoeksjournalistiek op een bijzondere manier vertellen.
Er is veel ruimte voor experimenteren en maffe, creatieve en tegendraadse ideeën worden altijd op prijs gesteld. De sfeer in ons team, maar ook bij de rest van De Correspondent, is informeel, zorgzaam en gezellig. We houden rekening met elkaar en gaan respectvol om met elkaars eigenaardigheden en verschillen.
Wat vragen wij van een projectmanager?
Naast enkele concrete vereisten – daarover zo meer – vind ik twee dingen heel belangrijk: je kunt goed samenwerken en je hebt inhoudelijke interesse in het werk dat we doen, de verhalen die we maken.
De dataredactie werkt met veel partijen samen: andere redacties, andere media, deskundigen en – heel belangrijk – lezers. Als projectmanager is het belangrijk dat je makkelijk met verschillende mensen overweg kunt, van geeks tot warrige reporters, van stugge Scandinaviërs tot chaotische Grieken.
Ik heb iemand naast me nodig die initiatief durft te nemen en ook strategisch en inhoudelijk kan meedenken en tegenspreken. Ik verwacht niet alleen dat je de dingen regelt, maar ook dat je je verdiept in de onderwerpen die we onderzoeken en meewerkt aan de strategie die we met de dataredactie moeten aanhouden. Je hebt daar een visie over en gaat ook mee het veld in, zodat je goed weet wat er speelt.
Dan de meer concrete vereisten
- Ervaring met projectmanagement – je bent de drijvende kracht achter onze grotere journalistieke projecten en put uit minstens vijf jaar ervaring als projectmanager, al dan niet in de journalistiek. Je onderhoudt een netwerk van mediapartners en zorgt dat afspraken worden nagekomen.
- Strategisch inzicht – je bent een sparringpartner voor strategische en operationele vraagstukken.
- Professionele, zelfstandige werkhouding – je richt werkprocessen in en werkt gestructureerd. Onder jouw leiding werken alle betrokkenen bij een project tot het maximaal haalbare resultaat. Je hebt overzicht en kan waar nodig bijsturen. Je levert projecten op tijd en binnen budget.
- Journalistiek instinct – je bent goed op de hoogte van de actualiteit, en volgt de ontwikkelingen bij andere (internationale) media.
- Stressbestendig en flexibel – je kunt improviseren en je moeiteloos aanpassen, durft zelf beslissingen te nemen en weet wanneer je deze moet afstemmen met de betrokkenen. Je werkt door wanneer het nodig is en weet wanneer je juist gas terug moet nemen.
- Communicatief vaardig – je bent een teamspeler. Je zorgt voor rust en een goede sfeer. Zowel mondeling als schriftelijk kun je je goed uitdrukken in het Nederlands en Engels.
Dit kunnen wij je bieden
- Een ambitieus en gedreven team – ruim zestig enthousiaste collega’s in een inspirerende werkomgeving.
- Ruimte voor initiatief – op een almaar groeiende redactie die wereldwijd wil innoveren in de journalistiek.
- Een fulltime baan – een contract dat valt binnen de cao voor het uitgeverijbedrijf.
- Aandacht voor je werkplek – een fijn kantoor, veel gezelligheid en gezonde lunches.
- Een kantoor in hartje Amsterdam – met terras aan de waterkant, dicht bij Amsterdam Centraal.
Stuur je sollicitatie uiterlijk 27 juni voor middernacht. Let op: dit is geen brief, maar een serie vragen die je vindt als je op ‘Solliciteer nu’ klikt. Hier kun je je brief naar ons sturen.
Hopelijk kunnen we binnenkort samen aan de slag.