Beste,

‘De markt wilde dat we een AI company waren, dus we gniffelden en besloten dat we ons zo zouden noemen.’

Deze week Mike Mallazzo op Medium over de bullshit rond kunstmatige intelligentie (‘AI’ – geen ‘KI’, want je zou zomaar kunnen denken dat ik het over kunstmatige inseminatie heb).

Mallazzo is nu hoofd marketing bij een technologiebedrijf, maar hiervoor werkte hij bij het Israëlische Dynamic Yield. Dit ‘AI-powered Personalization Anywhere™ platform’ werd dit voorjaar voor driehonderd miljoen dollar gekocht door McDonald’s.

Alleen, schrijft Mallazzo, wat Dynamic Yield doet is helemaal geen kunstmatige intelligentie. Het zit in de business van het ‘personaliseren’. Dat je in de McDrive bijvoorbeeld op een warme dag een McFlurry krijgt aangeraden. Of dat de bestelzuil weet hoe gek jij bent op een McKroket.

Dat betekent niet meer en niet minder dan dat de startup goed is in het oplossen van ‘het heel saaie en alomtegenwoordige probleem van data management om te kunnen personaliseren’.

Belangrijk, vindt Mallazzo, maar zeker geen AI. De technologie van Dynamic Yield en vergelijkbare bedrijven is ongeveer zo goed als ‘een 24-jarige analist bij Goldman Sachs met een grote dataset en een paar lijntjes

Dynamic Yield verzette zich dan ook een tijd tegen het label. Maar in de twee jaar dat Mallazzo er werkte, noemden journalisten, analisten en klanten hen telkens weer een AI-bedrijf. Dus haalden ze uiteindelijk hun schouders op en gaan ze nu door het leven als ‘AI-powered Personalization Anywhere™ platform’.

Welkom in de bullshitwereld van kunstmatige intelligentie.

AI-blabla

Kunstmatige intelligentie is in principe geen bullshit. Onderzoekers gebruiken het om algoritmes te trainen om tumoren te herkennen of om weer een stapje dichterbij te komen bij een zelfrijdende auto.

Maar waar iets te verdienen valt, wordt graag overdreven. Een wagen met een chique cruisecontrol wordt zelfrijdend genoemd; een stad met een paar sensoren is een smart city; en een grote excelsheet heet machine learning.

AI is – na ‘big data’, ‘algoritme’ en ‘datagedreven’ – de zoveelste in een reeks van gehypete woorden in de wereld van datatechnologie. Volgens Mallazzo weet iedereen in het ‘artificial intelligence bullshit-industrial complex’ dat er onzin over AI wordt verspreid.

Maar de marketeers weten dat het producten verkoopt, de klanten willen mooie sier maken met de nieuwste snufjes, de investeerders hopen dat ze door de sexappeal van AI meer waardevolle data kunnen binnenharken, de journalisten schrijven graag over het nieuwste van het nieuwste.

‘En de echte geeks negeren het lawaai en bouwen aan de toekomst.’

Leestips gevraagd

Door de hype is soms niet meer duidelijk waar we het eigenlijk over hebben als we het hebben over kunstmatige intelligentie. Daarom werk ik de komende maand aan een explainer over het begrip. Wat is het? En wat is het niet?

Deze week las ik in van wiskundige Hannah Fry al het een en ander over kunstmatige intelligentie. Een leuk, toegankelijk boek, met fantastische voorbeelden. Het gaat over meer dan AI en snijdt allerlei belangrijke vragen aan over het gebruik van data.

Ik heb behoefte aan meer leesvoer. Voor nu ben ik op zoek naar boeken en artikelen die een algemene introductie geven op het gebied van AI. Ik ben benieuwd naar de geschiedenis, de methoden en de belangen die meespelen.

Dus weet jij iets? Ik hoor het graag.

#NerdAlert

Een tijdje geleden mailde datajournalist Winny de Jong me over haar nieuwe project: ‘Als het ongeveer maar klopt’. Met Lars Boogaard had ze een website gemaakt die journalisten moest helpen om cijferwijzer te worden.

Of ik feedback wilde geven? Natuurlijk wilde ik dat. Veel was er niet meer te zeggen, want het zat al goed in elkaar. staat nu online. Een aanrader, ook voor niet-journalisten!

Tot slot...

...wil je weten wat er schuilgaat achter de artikelen die je op De Correspondent leest? Onze developers hoe het systeem werkt waarin we onze stukken schrijven én praten je bij over de meest recente vernieuwingen.

Deze nieuwsbrief liever in je inbox? Als correspondent Ontcijferen onderzoek ik de getallenwereld. In mijn wekelijkse mail houd ik je op de hoogte van wat ik schrijf, hoor en lees. Een vast onderdeel: #NerdAlert, voor de getallenliefhebbers. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief