Leestip: Geef knuffels aan Oekraïne (of: wat je wél voor nuttigs zou kunnen doen)

De redactie deelt iedere dag een journalistieke tip. Vandaag deel ik, correspondent Maite Vermeulen, een blogpost van mijn favoriete econoom.

Ik hou erg van zwarte humor, dus misschien is dit niet voor iedereen. Maar ik lag in een scheur om de nieuwe blog van Chris Blattman. Blattman is econoom, politicoloog en een van de meest invloedrijke onderzoekers als het gaat om internationale ontwikkeling. Sta je nog niet ingeschreven op zijn nieuwsbrief, doe dat dan: gegarandeerd interessant én grappig.

In zijn nieuwe blog behandelt Blattman de vraag die ik talloze keren kreeg in de afgelopen weken: waar, hoe, aan wie moet ik doneren als ik iets wil doen voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne? Blattman zet op heerlijk sarcastische toon vooral neer wat je niet moet doen. Bijvoorbeeld: ‘Try to find a small, brand new organization that the Internet discovered [...]. These viral success stories typically have good track records of handling the unexpected flood of dollars with capability.’

Of: ‘If, sadly, you find yourself forced to give to one of those large, more efficient, and professionalized NGOs who quickly respond to crises in the short term and (annoyingly) also stay on to assist those populations once the headlines fade, then at least make sure your donation is as restrictive as possible. Don’t let them spread your funds to other crises that are “not in the news.”’

Blattman eindigt zijn blog minder cynisch: met de erkenning dat het héél moeilijk is om te weten waar je geld de meeste impact heeft in een escalerende humanitaire crisis. En met enkele suggesties voor organisaties met een goede trackrecord, die uiteindelijk je best bet zijn.

Lees hier de blog van Blattman: ‘How you can help victims of war (wrong answers only)’