De Correspondent doet alle bezoekers van IDFA context cadeau
Woensdag gaat IDFA van start. Het jaarlijkse documentairefestival heeft voor mij, en voor duizenden anderen, een venster op de wereld geopend. Daarom ben ik er trots op te melden dat we dit jaar verdiepingspartner van het festival zijn. Wat betekent dat precies?
Het was op IDFA dat ik eind 2004 besloot naar Iran te reizen. Ik zag een documentaire over het land en raakte meteen gefascineerd. Een klein halfjaar later landde ik al op het vliegveld van Teheran. Het werd mijn eerste grote journalistieke reis, en ik zou nog vaak in het land terugkeren.
Het was ook op IDFA dat ik als vrijwilliger bij de incheckbalie voor documentairemakers de makers ontmoette die ik zelf wilde worden. Gemotiveerde, moedige mensen, die - gedreven door het verhaal dat hun voor ogen stond - soms jarenlang aan hun films hadden gewerkt voordat ze het aan de wereld konden tonen.
En het was op IDFA dat ik de kracht leerde kennen van een goed verteld verhaal.
Ik weet zeker dat duizenden anderen vergelijkbare anekdotes hebben over hoe IDFA hun leven heeft beïnvloed. Want een goed verteld verhaal kan je blik op de wereld veranderen. En met je blik uiteindelijk ook je verhouding tot die wereld en misschien wel de wereld zelf.
Verdiepingspartner, wat is dat?
Ik ben er dan ook trots op dat er dit jaar voor het eerst een samenwerking is tussen IDFA en De Correspondent. We zijn als journalistiek platform namelijk ‘verdiepingspartner’ van IDFA.
Hoe geven wij context en verdieping aan de bezoekers van het festival?
- Allereerst door ons archief te openen voor bezoekers van het festival. Bij zo’n veertig documentaires die dit jaar op het programma staan, hebben we artikelen geselecteerd voor IDFA-bezoekers. Om je in te lezen voor je de zaal ingaat. En om verder te lezen waar de documentaire ophoudt. De links naar deze verhalen vind je op de IDFA-website, bij de filminformatie onder het kopje ‘Meer over deze film.’ Neem bijvoorbeeld de film ‘Areum,’ over blind dates. Daar zochten we dit verhaal van Nina Polak bij uit, dat over de geschiedenis van het daten gaat. En zo deden we dat met nog eens tientallen films.
- Daarnaast kunnen IDFA-bezoekers De Correspondent gratis en vrijblijvend een maand uitproberen. Ga naar https://corr.es/idfa2016 en voer als code in: idfa2016.
- Tenslotte kun je een van ons ook op het festival tegenkomen. Correspondent Marktwerking Sander Heijne zal op 22 november in De Brakke Grond een nagesprek modereren bij ‘Burning Out,’ een film over werkdruk in de zorg.
Deze samenwerking komt niet uit de lucht vallen. Want IDFA en De Correspondent streven in feite naar hetzelfde: verhalen die je blik op de wereld veranderen een prachtig podium bieden.