‘Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.’
Met dat gezegde opent Doorbraak, een muziekmarketingboek uit 2011. De ene helft van het boek bestaat uit tips voor onafhankelijke muzikanten – zoals dat het zinvol is je kennis, muziek et cetera zoveel mogelijk (gratis) te delen. De andere helft van het boek is een reconstructie van het succesverhaal van Kyteman.
Doorbraak is geschreven door Kytemans oude manager, Niels Aalberts. Voordat het boek verscheen, deelde Aalberts zijn kennis van de muziekindustrie gratis op zijn blog. Muzikanten kochten Doorbraak dus vooral uit waardering voor de informatie die hij al had gedeeld. Wat gelijk het gezegde aan het begin bewees.
Nu deelt Aalberts zijn kennis op een nieuwe manier. Namelijk bij De Machine, een tweewekelijkse podcast van 3voor12.
Inhoudelijke discussies
Aalberts maakt de podcast met journalist Atze de Vrieze. Beiden lopen al lang mee.
Aalberts heeft gewerkt bij platenlabel Universal, bij distributeur PIAS, en als marketingmanager bij de concertpromotor Friendly Fire (van Best Kept Secret). Sinds 2016 is hij eindredacteur bij 3voor12.
De Vrieze schrijft al jaren over de muziekindustrie bij 3voor12 en presenteert de talkshow van 3voor12. In 2014 won hij de Pop Media Prijs op Eurosonic Noorderslag.
De Machine heeft een simpel concept. Aalberts en De Vrieze bespreken de actualiteit in de muziekindustrie. De Vrieze stelt zich voor het grootste deel op als de vragende journalist, Aalberts als de duidende expert. Zo bespreken ze in de eerste paar edities thema’s als de beursgang van Spotify en een initiatief om de man-vrouwverhoudingen op festivals fiftyfifty te maken.
Op de hoogte blijven
De Machine is niet de eerste Nederlandse podcast door twee mensen uit de muziekindustrie. Het is niet eens de eerste bij de VPRO. Je had namelijk al Yous & Yay, door de Nederlandse rappers Sef en Faberyayo. Maar er zijn wel grote verschillen. Yous en Yay spreken allerlei gasten over allerlei thema’s. Soms serieus, soms oppervlakkig. En de afleveringen duren vaak wel anderhalf uur. Aalberts en De Vrieze houden het bij stevige gesprekken van zo’n drie kwartier, puur over de muziekindustrie.
In Nederland is De Machine voorlopig de beste podcast in zijn genre
Internationaal heeft het duo meer concurrentie. Bijvoorbeeld van Bob Lefsetz. Lefsetz heeft al jaren een van ‘s werelds oudste en beroemdste nieuwsbrieven over de muziekindustrie. Hij is een inspiratiebron van Niels Aalberts. En sinds vier maanden maakt hij ook een podcast, waar vanwege Lefsetz’ reputatie hooggeplaatste gasten aanschuiven. Van Tony Hawk tot YouTube’s muziekchef Lyor Cohen.
Maar net als Yous & Yay kan Lefsetz langdradig zijn. Iets bondiger is de Popcast van The New York Times. Deze gaat soms meer over de muziek en de artiesten zelf, maar wanneer de industrie aan bod komt, leer ik vaak iets nieuws.
In Nederland is De Machine voorlopig de beste podcast in zijn genre. De recentste editie verscheen twee weken terug, en ging over onder andere Dotangate, het schandaal dat uitbarstte toen de Volkskrant onthulde dat de zanger Dotan nepfans inzet op social media. Deze week moet er weer een nieuwe komen.
Wil je de Nederlandse muziekindustrie volgen en hou je van podcasts? Dan raad ik je aan te luisteren.
Meer lezen?
Door deze podcast leerde ik een fascinerende muziekscene kennen Ooit van Soundcloudrap gehoord? Spannende nieuwe hiphop op het muziekplatform Soundcloud. Dat en meer hoor je in de Popcast. Net een kanarie in een kolenmijn, die muziekindustrie Nieuwe technologische ontwikkelingen hebben vaak als eerste invloed in de muziekindustrie. Daarom kijken mediabazen met argusogen naar iedere beweging. Ook ik hou dagelijks mijn muzieknieuws bij. Lees hier waar.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!