Twee weken terug schreef ik nog over het boek dat waarschuwt voor de dominantie van de grote techreuzen. Na de veroveringen van Google, Amazon en Facebook vrezen sommigen dat ook de muziekmarkt in het keurslijf van één aanbieder geperst zal worden. Dat bedrijf zou dan de macht hebben om rechthebbenden minder te betalen (zoals Amazon doet met uitgevers).

Gelukkig zijn er nog altijd alternatieven op de grote streamingdiensten. Vandaag wil ik het hebben over een prachtige site voor muziekliefhebbers en onafhankelijke artiesten:

Wat Bandcamp doet voor luisteraars

Op bandcamp.com zie je een voorpagina met uitgelichte artiesten. Op het moment van schrijven kun je er bijvoorbeeld een lezen. Of een Bij ieder artikel staan links naar de muziek, die je op Bandcamp kunt luisteren.

Achter deze geordende voorpagina schuilt een oerwoud vol onafhankelijke muziek. Iedereen kan een pagina op Bandcamp creëren en muziek uploaden. noemt het platform treffend een mix van een grote onafhankelijke platenzaak en de verkooptafel van een kleine band na een gig.

Je zult er niet gauw iets van Taylor Swift of Lil’ Kleine vinden. De grote namen zitten bij de grote streamingdiensten.

Die vrijheid trekt uiteenlopende muziekstromingen. Je kunt op Bandcamp bijvoorbeeld veel punkgerelateerde genres vinden. Ook hiphop wordt gerepresenteerd. En toen ik Bandcamp in 2009 leerde kennen was de site ook populair onder singer-songwriters. Maar je zult er niet gauw iets van Taylor Swift of Lil’ Kleine vinden. Voor grote namen moet je bij grote streamingdiensten zijn.

Het knappe is dat de site net genoeg orde aanbrengt om je niet te overweldigen. Als je muziek koopt, kun je zien wie die muziek eerder kochten en wat zij nog meer kochten. Dit lijkt op het bekende ‘mensen die dit kochten, kochten ook…’ dat je op sites als Amazon ziet. Maar bij Bandcamp gaat het om individuele muziekliefhebbers, wier smaak je kunt leren vertrouwen.

Wat Bandcamp doet voor makers

Naast de achtergrondverhalen en originele muziek is er nog een reden om muziek op Bandcamp te kopen: het gros van de opbrengst belandt bij de makers.

De grote streamingdiensten, van iTunes tot Spotify, laten zich erop voorstaan zo’n 70 procent van de opbrengst uit te keren aan de makers. Van die 70 procent gaat een percentage naar het label of de distributeur, dus songwriters en muzikanten krijgen meestal wat minder. Nog altijd geen slechte deal, maar Bandcamp doet het beter: hier krijgen makers

Geld is niet het enige voordeel voor artiesten. Bandcamp biedt ook vrijheid. De act bepaalt of fans de muziek kunnen streamen, downloaden of allebei. Ook de prijs is aan de artiest zelf: een vast bedrag, wat de luisteraar het waard vindt, een mailadres in plaats van geld, of helemaal gratis.

Dat zijn nog lang niet alle opties – artiesten kunnen bijvoorbeeld ook T-shirts en andere merchandise verkopen – maar het geeft een indruk van de mate van controle die makers op Bandcamp krijgen.

Doordat iedere artiest een eigen pagina met eigen regels heeft, voelt de connectie tussen maker en muziekliefhebber erg direct. En was dat niet altijd al een van de beloftes van het internet?

Onafhankelijk

Misschien kende je Bandcamp al voordat je dit las. De website bestaat al sinds 2008, het jaar dat ook Spotify online kwam. Dan nog is het goed om eens aan deze site te worden herinnerd. Want waar Spotify de afgelopen tien jaar de platenlabels redde, haalde Bandcamp die tussenschakel er juist uit. Het ene bedrijf vertegenwoordigt de toekomst van de muziekindustrie, het andere vertegenwoordigt onafhankelijke muziek.

Onafhankelijke muziek is natuurlijk lang niet altijd beter, maar vaak wel verrassender. En soms kan het je diep raken. Daarom zijn sites als Bandcamp een belangrijke aanvulling op de grote spelers.